Co nas wyróżnia
Szkoła Podstawowa nr 384 znajduje się przy ulicy Kajakowej 10, w zacisznej okolicy Lasu Kabackiego. Jesteśmy szkołą kameralną, w której uczy się około 300 uczniów w 15. klasach (po dwie na poziomie). Dogodny dojazd ulicą Puławską zapewniają autobusy linii 209, 319, 709, 715, 727. Jadąc od strony wysokiego Ursynowa, wysiadamy na przystanku – Bogatki, od strony Piaseczna – Łagiewnicka. W szkole panuje życzliwa atmosfera. Uczniowie, rodzice i nauczyciele szanują się wzajemnie i słuchają swych racji.
Praca nauczycieli jest ukierunkowana na rozwój ucznia.
Respektowane są w niej następujące reguły postępowania:
- Nie dzielimy uczniów na gorszych i lepszych – każdy ma możliwość osiągnięcia sukcesu na miarę swoich możliwości i wysiłku włożonego w jego zdobycie.
- Uczymy przezwyciężania (nie unikania!) trudności – pomagamy uczniom w ich indywidualnych zmaganiach.
- Uczymy empatii, wzajemnej pomocy, wsparcia; rywalizację zastępujemy współdziałaniem.
Mocne strony:
- jasno sprecyzowane kryteria oceniania i wystawiania ocen,
- skuteczna pomoc w rozwiązywaniu bieżących problemów ucznia,
- dbałość o bezpieczeństwo (m.in. monitoring wizyjny),
- warsztaty na terenie szkoły, wycieczki edukacyjne,,
- funkcjonowanie dziennika elektronicznego,
- konsultacje ze wszystkich przedmiotów dla uczniów potrzebujących wsparcia w nauce,
- bogata oferta zajęć pozalekcyjnych, dostosowywana do zainteresowań uczniów:
- system jednozmianowy (zajęcia w godzinach 800 – 1525),
Szkoła zapewnia poziom nauczania umożliwiający dobre zdanie egzaminu oraz sprawne funkcjonowanie uczniów w szkołach ponadpodstawowych. Szkoła wspiera i wymaga – na każdą pozytywną ocenę uczeń musi zapracować.
Koncepcja pracy szkoły
Cele:
- Wyposażanie uczniów w wiadomości i umiejętności (w tym również kompetencje kluczowe) umożliwiające im dobre zdanie egzaminu oraz sprawne funkcjonowanie w szkole ponadpodstawowej.
- Kształtowanie postaw odpowiedzialności za własną naukę.
- Kształtowanie umiejętności słuchania innych i rozumienia ich poglądów oraz współpracy w zespole (klasowym, zadaniowym).
- Rozwijanie wrażliwości na potrzeby innych ludzi.
- Uczenie szacunku dla dobra wspólnego jako podstawy życia społecznego.
- Przygotowanie do podejmowania odpowiedzialnych wyborów w coraz bardziej złożonym środowisku społecznym, kulturowym i biologicznym.
W naszej szkole powszechnie respektowane są następujące reguły postępowania:
- Nie ma podziału na gorszych i lepszych uczniów – każdy ma możliwość osiągnięcia sukcesu na miarę swoich możliwości i wysiłku włożonego w jego zdobycie.
- Staramy się dostrzegać w każdym uczniu ukryte – nawet niewielkie – zdolności i pomagać je rozwijać. Każdy posiada jakiś potencjał, który w odpowiednich warunkach może ujawnić się w postaci konkretnych osiągnięć.
- Uczymy przezwyciężania (nie unikania!) trudności – pomagamy uczniom w ich indywidualnych zmaganiach.
- Uczymy pozytywnego myślenia i dajemy poczucie bezpieczeństwa.
- Staramy się uczyć empatii, wzajemnej pomocy, wsparcia; rywalizację zastępujemy współdziałaniem.
- Na każdą pozytywną ocenę uczeń musi zapracować; nie stawiamy ocen bez pokrycia – „za nic”; pomagamy uczniowi, wspieramy go i konsekwentnie wymagamy określonych wiadomości, umiejętności oraz postaw.
W naszej szkole funkcjonuje następujący system działań:
- Stałe diagnozowanie problemów edukacyjnych a następnie kierowanie uczniów na zajęcia wyrównujące braki oraz na terapię do placówek specjalistycznych. Działanie te pozwalają w miarę szybko przystąpić do pokonywania trudności szkolnych, uzupełnić braki w wiadomościach, aby uczeń mógł efektywnie korzystać z bieżących lekcji.
- Wdrożenie czytelnego systemu zapoznawania uczniów z zakresem obowiązujących wiadomości i umiejętności.
- Wdrożenie czytelnego systemu oceniania wiadomości (ocenianie poprawnych odpowiedzi, analizowanie popełnionych błędów, podawanie wyników w %). Uczniowie mają informację za jakie działania i wg jakich kryteriów są oceniani – pozwala to im świadomie planować naukę i dokonywać wyborów; pobudza do samokontroli, rozwija motywację, uczy odpowiedzialności. Oceny wystawione za określoną ilość poprawnych odpowiedzi informują ucznia jaką część materiału programowego już opanował, a czego jeszcze musi się nauczyć.
- Stworzenie uczniom możliwości poprawiania niesatysfakcjonujących ich ocen. Dzięki temu działaniu jedna zła ocena nie przekreśla – częstokroć wielomiesięcznych – wysiłków ucznia i pozwala mu na osiągnięcie sukcesu na miarę jego aspiracji.
- Wprowadzenie poprawiania ocen niedostatecznych ze sprawdzianów. To działanie eliminuje powstawanie braków w wiadomościach i przeciwdziała ukrytemu analfabetyzmowi.
- Organizowanie pracy z uczniami w oparciu o kontrakt. Ma to istotne znaczenie w indywidualnym i społecznym dojrzewaniu uczniów; wspólnie wypracowane reguły postępowania uczą odpowiedzialności za ich przestrzeganie.
- Praca na lekcji metodami aktywizującymi uczniów.
- Odbieranie informacji zwrotnych od uczniów (werbalnych i niewerbalnych).
- Ocenianie i krytykowanie nieodpowiednich zachowań uczniów, a nie uczniów jako ludzi (źle zrobiłeś zamiast jesteś zły, głupio postąpiłeś zamiast jesteś głupi).
- Wyjaśnianie uczniom przez nauczycieli własnych racji i odczuć, zwłaszcza w sytuacjach trudnych do zaakceptowania przez uczniów (wymagam nie dlatego, że takie jest moje „widzimisię,” ale dlatego, że przemawiają za tym określone racje).
- Realizowanie projektów uczniowskich (edukacja zdrowotna i obywatelska). Metoda ta rozwija samodzielność, odpowiedzialność, motywację, dyscyplinę organizacyjną oraz uczy działania w zespole.
- Organizowanie uczniom zajęć z doradztwa zawodowego i profilaktyki zachowań niebezpiecznych.